AI, Rebels and Winners
tirsdag kl. 11:00 - 11:20
Språk: Norsk
Vinner av 8 Minutes of Marketing 2023!
Terjes kjepphest er at reklamebransjen har dratt jakten på spisskompetanse altfor langt.
Wollmann bygget sin appell rundt en historie fra 1996 da han som 19-åring dro til sjøs for å jobbe på et tankskip, og det viste seg at kokken om bord hadde én spisskompetanse, og det var kylling. Han lagde bare kylling så lenge jeg var om bord, både til frokost, lunsj og middag. I starten fungerte det og engasjementet til mannskapet på båten var på topp, men etter hvert begynte de å bli lei av spisskompetansen til kokken. Både målgruppen som skulle spise maten syntes det var kjedelig og han hata det selv. Det var det ingen som visste før helt til slutt, sier Wollmann.
Han drar paralleller til hvordan reklamebransjen er strukturert i dag og slår et slag for generalister med en verdifull allsidig kompetanse, som reklamebransjen var full av for 20 år siden.
Potet , Kartoffel AS
I løpet av sine 20 år i reklame- og designbransjen har Terje Wollmann opplevd både oppturer og nedturer. Dette inkluderer å vinne en prestisjetung Grand Prix i Cannes, grunnlegge sitt eget byrå, fusjonere med et annet byrå, og til slutt erkjenne at byrået han en gang var med å starte, ikke lenger matchet hans motivasjon for å jobbe med kommunikasjon. I dag finner vi ham med tittelen 'Potet' i sitt eget selskap, Kartoffel AS.