Til programmet

Har din merkevare funnet riktig balanse mellom branding- og performanceaktiviteter?

Marketing Science

Når: Tirsdag kl. 14:55 - 15:35
Språk: Norsk

Den digitale utviklingen har skapt enorme muligheter – også for annonsører. Og for å drive denne utviklingen er behovet for spesialister enormt, men dette skaper også kompetansesiloer som gjør det utfordrende for annonsører å finne riktig balanse mellom branding- og performanceaktiviteter ved å forstå hele kjøpsreisen. Og merkevarer som ikke forstår kundenes kjøpsreise vil heller ikke evne å skape vesentlig vekst.

Vi lever i en tid hvor behovet for en markedskommunikasjon med en tydelig retning er viktigere enn noen gang. Kampen om forbrukers oppmerksomhet øker sammen med behovet for enda bedre forståelse av kjøpsreisen.

I over et århundre har ideen om kjøpsreisen vært forbundet med kjøpstrakten og AIDA-modellen. Dette var faktisk en modell som ble utviklet av Elias St.Elmo Lewis i 1898 som et verktøy for dørselgere.

Modellen beskrev den grunnleggende prosessen som motiverer folk til å handle avhengig av stimuli fra en selger. Den baserte seg på selve salget – og tok ikke høyde for forbrukers adferd gjennom hele kjøpsreisen.

Heldigvis har vi som markedsførere blitt mer sofistikerte i vår tilnærming – kjøpsreisen ser nå kanskje mindre ut som en trakt og mer ut som en kontinuerlig syklus.

Foredragsholder

Mads Rikter-Svendsen

Strategidirektør

Mer informasjon